.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فن بدل کروبی به احمدی نژاد

مهدی کروبی که در انتخابات قبلی با دلخوری از دوستانش وارد عرصه انتخابات شد با تیز بینی دریافت که در آن دوره نبض انتخاباتی مردم حول مسائل اقتصادی می چرخد بنابراین با طرح 50 هزار تومان به هر نفر توانست با کسب آرای بسیار خود را به جایگاه سوم انتخابات برساند تا پدیده انتخابات نهم قلمداد گردد.

پس از انتخابات اما محمود احمدی نژاد تلاش کرد ذیل طرح هدفمند کردن یارانه ها و پرداخت نقدی آن به مردم به گونه ای طرح رقیب خود را عملیاتی کند و کروبی نیز بارها به این مسئله اشاره کرد که هدفمند کردن یارانه ها در اصل تغییر شکل یافته طرح انتخاباتی اوست.

به هر روی مجلس هشتم هدفمند کردن یارانه ها را از بودجه سال 88 حذف کرد تا محمود احمدی نژاد در آستانه انتخابات خلع سلاح شود. بسیاری بر این عقیده اند که تاخیر احمدی نژاد در اجرایی کردن این پروژه و عزم او برای تحقق آن در واپسین روزهای دوران زمامداری اش به این خاطر بود که او می خواست در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با پرداخت پول نقد به مردم برگ برنده ای در مقابل رقیبانش داشته باشد. برگ برنده ای که شاید بتواند خاطرات تلخ اقتصادی چهار سال گذشته را از ذهن مردم پاک کند تا آنها مجاب شوند که بار دیگر او را به جایگاه ریاست قوه مجریه بازگردانند.

به هر حال کروبی دور پیش شعار 50 هزار تومان را طرح کرد اما نه خودش رئیس جمهور شد تا آنرا اجرایی کند و نه رقیبش که قصد داشت آنرا به شکلی دیگر تحقق بخشد در آن توفیقی دست پیدا کرد.

در این دوره از انتخابات گویا شیخ اصلاحات در تلاش است تا با طرح سهام نفت شعار رئیس جمهور فعلی را تحقق بخشد، شعاری که احمدی نژاد پس از انتخابات آنرا تکذیب کرد.

در دور نهم انتخابات ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مطرح کرد که چرا وقتی نفت 5 دلار و یا 50 دلار است مردم تاثیر آنرا در زندگی خود احساس نمی کنند و باید نفت را به سفره های مردم فرستاد.

احمدی نژاد این حرف را زد اما در زمان او نفت حتی به 140دلار نیز رسید و مردم نه تنها تاثیری در زندگی خود احساس نکردند بلکه شرایط اقتصادی خود را بدتر از گذشته احساس کردند.

در طول چهار سال گذشته علی رغم افزایش سرسام آور قیمت نفت اما تورم شدید و بیکاری مردم را شدیدا آزار داد و این مسئله به حدی بود که حتی صدای افرادی از اردوگاه اصولگرایان نیز درآمد.

به نظر می رسد کروبی بار دیگر با یک تیز بینی دریافته است که در این دوره "پول نفت" می تواند سرنوشت انتخابات را تغییر دهد، به همین خاطر اینبار اومی خواهد تا از شعار رقیب علیه خودش استفاده کند.

از زمانی که نفت در ایران کشف شد مسئله پول حاصل از آن همواره محل بحث بود. اگرچه در قانون اساسی ایران تمام منابع زیر زمینی به خصوص نفت "ملی" هستند اما در عمل پول آن به نام ملت و به کام دولت است و تاکنون صرفا قسمتی از پول نفت تحت عنوان یارانه ها برای مردم خرج می شود و باقی آن در اختیار دولت قرار می گیرد اما دبیر کل حزب اعتماد ملی قصد دارد تا پس از صد سال از زمان کشف نفت مردم را نیز در سود حاصل از آن سهیم کند.

مهدی کروبی در بیانیه ای که طرح جدید خود را منتشر کرده است با اشاره به استفاده احمدی نژاد از طرح قبلی او، آورده است:« پیش‌بینی همین وضعیت بود که در انتخابات گذشته شعار توزیع درآمدهای نفتی را در قالب طرحی مطرح کردم. متاسفانه بسیاری از افراد ناآگاهانه و برخی نیز آگاهانه آن را مخدوش جلوه دادند - اگرچه واکنش مثبت جامعه به آن در گذر زمان بر همگان روشن شد به نحوی که طی ۴ سال اخیر بسیاری از مخالفان و منتقدین طرح مذکور، گام در همراهی با آن گذاشتند و برخی با همدلی و حسن‌ظن راه‌های عملی برای اجرای آن طرح، ارائه کردند. برخی دیگر نیز کوشیدند با تغییر و مخدوش کردن اصول و مبانی آن طرح، طرح تحول اقتصادی را مطرح نمایند.

نقاط ضعف و انحرافی در طرح تحول بسیار زیاد است که می‌توان به افزایش وابستگی مردم به دولت از طریق ورود درآمدهای نفتی به بودجه دولت و توزیع آن میان بخشی از مردم با اختیار و انتخاب دولت، بزرگ‌تر شدن بیش از پیش دولت، گسترش فساد در نظام اداری کشور، افزایش نقدینگی و به تبع آن رشد فزاینده تورم اشاره کرد. علاوه بر آن، پرداخت این درآمدها به اقشار خاصی که دولت حق انتخاب آن را دارد، شائبه انتخاباتی بودن آن را مطرح می‌کند.طرحی که به نام طرح تحول اقتصادی و توزیع مستقیم یارانه‌ها به بخش‌هایی از مردم مطرح شده و در مجلس در دست بررسی است، به طور خلاصه در جهت مخالف با ایده حل مشکل نفت است و اجرای آن خسارات و عوارض اساسی به دنبال خواهد داشت. این اقدام در شکل حاضر موجب افزایش رشد جمعیت می‌شود، که طی دو دهه گذشته سیاست‌های موثری برای جلوگیری از رشد آن انجام شد و با اجرای برنامه حاضر ممکن است آثار مثبت آن سیاست‌ها زایل گردد.»

دبیر کل حزب اعتماد ملی نقاط قوتی به شرح زیر برای طرح خود آورده است:« ۱-‌ خارج کردن بخشی از نفت از بودجه دولت و اتکای حکومت به منابع مالیاتی و دیگر منابع.2-‌ ایجاد توازن میان ملت و دولت، افزایش استقلال، اتکای به نفس میان مردم و افزایش حرمت و کرامت انسانی آن.3- کوچک کردن دولت و حذف بسیاری از بخش‌های غیرمرتبط و زاید با وظیفه دولت.4- سرازیر شدن بخش مهمی از این درآمدها به سوی سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه.5- ایجاد بستر مناسب برای خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی.6- کم‌تاثیر بودن اجرای این سیاست در افزایش تورم و جهش قیمت‌ها زیرا از طریق افزایش نقدینگی عمل نخواهد شد.7- تقویت هویت و وحدت ملی از طریق دریافت برابر مردم از ثروت مشاع آنان که کمک مهمی به امنیت کشور می‌کند.»

با توجه به طرح جالب کروبی که می تواند افراد بسیاری را برای رای دادن به او قانع کند، او می تواند رئیس جمهور بعدی ایران باشد منوط به اینکه اصلاح طلبان روی او به اجماع برسند و وی را به عنوان کاندیدای واحد خود مطرح کنند. اگرچه این امری است که با توجه به حضور افرادی چون خاتمی و میرحسین موسوی دست نیافتنی به نظر می رسد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 24 اسفند 1387
خیلی باحالی با این توجیه کاملا منطقی اصلاح طلبها حتما از کروبی حمایت می کنند . کاش از این تحلیلهای آبکی میتوانستید برای رفع مشکل خشکسالی هم استفاده کنید

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.088 seconds.